verzekeraar wil niet meewerken aan pensioenverandering

Wij hebben een middelloonregeling en onze adviseur heeft aangegeven dat veranderen van de pensioenregeling voor 2022 grote voordelen voor de werkgever en de medewerkers kan opleveren. De verzekeraar weigert hieraan mee te werken omdat de contractperiode nog niet is afgelopen (loopt tot 31 december 2023, dus maar 1 jaar langer).

Onze pensioenadviseur heeft aangegeven dat veranderen van de pensioenregeling plus compensatie voor werknemers die erop achteruitgaan minder gaat kosten dan wachten totdat voor alle werknemers een vaste premie gaat gelden plus compensatie voor werknemers die erop achteruitgaan omdat een beschikbare premieregeling met leeftijdsafhankelijke premiestaffel volgens het pensioenakkoord mag blijven bestaan.

Onze pensioenadviseur heeft aangeboden om een nieuw contract voor vijf jaar af te sluiten, zodat de verzekeringsmaatschappij ons langer in de boeken heeft staan.
Het is toch ook in het belang van de pensioenverzekeraar dat klanten tevreden zijn (zij stellen dit in hun reclame uitingen).

Wat vinden jullie hiervan en kunnen jullie hiermee wat bij Nationale Nederlanden?

Aanpassen naar beschikbare premie

Enkele weken geleden heeft mijn werkgever het personeel aangegeven middels een brief en een bijeenkomst dat ze zijn gestopt met de huidige pensioenaanbieder welke een middelloon regeling aanbood. Gestopt per 1 januari dus. Nu hebben ze al een nieuwe pensioenaanbieder geregeld die een beschikbare premieregeling aanbied. Reden van stoppen was dat de werkgever niet meer de kosten voor de premiestijgingen voor haar rekening wil nemen en er werd aangegeven dat de premie voor de werknemer met 50-60% zou kunnen stijgen. Dit in verband met de lage rente, althans dat werd aangegeven.

Nu hebben we als werknemer slechts tot einde deze maand om te reageren en akkoord te gaan met de nieuwe regeling.

Mijn vragen zijn:
– is het zomaar toegestaan te stoppen met een pensioenaanbieder zonder dat hiervoor akkoord is?
– is een beschikbare premieregeling wel zo voordeliger voor de werknemer. Dat wordt geschetst door min werkgever.
– Kan een werkgever zomaar de premieverhoging belasten naar de werknemer?

Ik ben een totale leek op dit gebied, dus alle hulp is welkom.

Administratieve puinhoop bij VLEP

In 2018 heeft pensioenfonds VLEP haar administratie overgedragen aan AZL welke mijns inzien onderdeel is van VLEP, hierdoor is er een administratieve puinhoop ontstaan waardoor de deelnemers geen uniform pensioenoverzicht hebben gekregen over 2018, ook is het opgebouwde pensioen van dit fonds niet meer zichtbaar op www.mijnpensioenoverzicht.nl. Wanneer je telefonisch contact opneemt met de VLEP in Heerlen wordt je van het kastje naar de muur gestuurd en krijg je het ene na het andere excuus te horen. Echter ben ik van mening dat wanneer er problemen zijn de leden hiervan schriftelijk op de hoogte gebracht dienen te worden wat dus niet is gebeurt ook vind ik voor wat betreft het uniform pensioenoverzicht dat VLEP hier eindverantwoordelijke in is en deze de plicht heeft om de deelnemers jaarlijks dit overzicht te verstrekken ook dit is niet gebeurt met het overzicht van 2018 wat volgens de pensioenwet sinds 2008 dus wel verplicht is. Graag had ik uw mening hoe ik hierin verder zou kunnen handelen.

M.vr.grt.

Kees

Nieuwe pensioenregeling

Onze ondernemingsraad is ingelicht dat onze pensioenregelingen veranderd gaan worden.
De adviseur van onze werkgever heeft uitgelegd dat alle andere bedrijven ook naar een ander soort regeling omdat garantiepensioen niet meer te betalen is.

Ook wil onze werkgever onze pensioenregelingen harmoniseren. Door het verleden zijn er door overnames verschillende pensioenregelingen in ons bedrijf. Harmonisatie vinden wij op zich een goede zaak omdat er werknemers zijn met veel meer en ook veel minder pensioen.
De werkgever stelt voor om de kosten die zijn betaald in 2019 als uitgangspunt te nemen als budget voor de nieuwe geharmoniseerde regeling en dit budget (% van de loonsom) te gebruiken voor een jaarlijkse inkoop voor alle werknemers.
Wat vindt u hiervan?

Van middelloon naar beschikbare premie

Hallo Pensioenklokkenluider,

Wij hebben een middelloonregeling en vanwege de kostenstijging (ca. 50%) wil onze werkgever overstappen naar een pensioenregeling op basis van beschikbare premie.

Onze werkgever zegt hiervoor alle rechten te hebben omdat deze premiestijging te groot is en dat wij dan niet rendabel worden.

Waar moeten wij op letten bij het overstappen? Onze ondernemingsraad wordt wel geïnformeerd over de wensen van de werkgever maar werkgever gaat vooral uit van de kosten en niet van de huidige afspraken en heeft wel compensatie voorgesteld maar wij weten niet of dit toereikend is.

Uitbetaling overwerk door extra storting pensioen premie

Het bedrijf waar ik werk is overgegaan van middelloon regeling naar een beschikbare premie regeling.
Bij een beschikbare premie regeling bouwt men een persoonlijk pensioen pot op basis van de resultaten en de genomen risico van beleggingen ed.
De opbouw is dus zonder een gegarandeerd eindresultaat.
Aangezien de rente, ( staats obligaties Ed.), en de matige resultaten van beleggingen op de beurs kan dit opgebouwde pensioen potje erg tegenvallen. In principe is dit potje opgebouwd middels uitgesteld loon.

Ik heb door wisselen van baan ed. een achterstand in mijn pensioen opbouw.
Om voor de oude dag een beter aanvullend pensioen op te bouwen kan men extra stortingen aan premie doen.

Nu is mijn vraag mag mijn werkgever de door mij opgebouwde brutto vergoeding aan overuren direct storten aan extra premie op of in mijn persoonlijke pensioen potje.

Nabestaandenpensioen.

Deze brief schrijf ik met betrekking tot het opgebouwde pensioen van mijn moeder.

Zij heeft pensioen opgebouwd bij Stichting Philips Pensioenfonds, wat later naar Pensioenfonds Werk en Integratie is gegaan.

Daarbij heeft mijn moeder ook bij Pensioenfonds Werk en Integratie pensioen opgebouwd in de looptijd van 2005 t/m september 2014.

In september 2014 overleed mijn moeder vrij plotseling. Mijn moeder had geen relatie en daarbij is mijn vader op geen enkele manier in mijn, of het leven van mijn moeder, geweest. Zoals u kunt begrijpen had ik ten tijde van het overlijden van mijn moeder andere dingen aan mijn hoofd dan het nabestaandenpensioen wat zij heeft opgebouwd.

Nu heb ik onlangs telefonisch contact gehad met een medewerkers om de uitbetaling van dit pensioen te bespreken. Zij vertelde mij dat het volledige bedrag in handen blijft van PWRI. Toen mijn moeder overleed was ik 22 jaar oud. Ik vind het een vreemd verhaal dat het volledig opgebouwde pensioen in handen blijft van het fonds en vind dit ook gewoon diefstal.

Is dit toegestaan? en zijn er instanties waar ik kan aankloppen?

Met vriendelijke groet,
Pim Wouterse